What we can learn from ...
Important people and their role in and for contemporary history
> Module title: Historical present day series (Historische Gegenwart)
.
"Historia magistra vitae - History is the teacher of life" (Cicero) what significant wisdom! But unfortunately the behavior of politics and society generates a new way of thinking, which does not want to accept this wisdom (anymore). It is a dangerous trend to close oneself to the achievements and the ways of thinking of the past generations and to represent the ideological opinion that the knowledge of the past generations is obsolete for the present time and for the present generation.
It is precisely the experiences, the knowledge and also the mistakes of these "persons" that give us the chance today to shape things better. It was these certain "persons" who shaped history through their deeds. What can we now learn from these "persons"? Many lost their lives through their own arrogance or plunged entire systems into the abyss. That is why it is precisely these "persons" to whom the series of lectures briefly described below is dedicated. It is incomprehensible that the opportunity to learn from these experiences has disappeared from the circle of German and European education. As Winston Churchill once opined, "Most people are willing to learn, but very few to be taught."
The lecture begins with an introduction of the "person", discusses the creative phases and the important characteristics. These are generalized in an analysis and reflected into the present time. After a summary, these characters are presented for discussion. Note: The series of "persons" will of course be constantly supplemented and expanded.
The currently treated "persons":
- "What we can learn from Clemens Fürst von Metternich?"
- "What we can learn from Henry Kissinger?"
- "What we can learn from Ferdinand Magellan?"
- "What we can learn from Gustave Le Bon?"
- "What we can learn from Hannah Arendt?"
- "What we can learn from Immanuel Kant?"
- "What we can learn from Ebert, Stresemann and Briand?”
- ...
>> Special lecture in this series:
"What We Can and Must Learn from conservative people. A cross-section of normality!"
"Was wir von .?. lernen können"
Bedeutende Personen und ihre Rolle in und für die Zeitgeschichte
.
„Historia magistra vitae - Die Historie ist die Lehrerin des Lebens“ (Cicero) welch bedeutende Weisheit! Doch leider generiert das Verhalten von Politik und Gesellschaft eine neue Denkweise, welche diese Weisheit nicht (mehr) wahrhaben möchte. Es ist ein gefährlicher Trend, sich den Errungenschaften und den Denkweisen der vergangenen Generationen zu verschließen und die ideologische Meinung zu vertreten, dass das Wissen der vergangenen Generationen, für die heutige Zeit und für die heutige Generation obsolet sei.
Gerade die Erfahrungen, das Wissen und auch die Fehler dieser „Personen“, geben uns heute die Chance, die Dinge besser zu gestalten. Es waren diese bestimmten „Personen“, welche durch ihre Taten die Geschichte prägten. Was können wir nun von diesen Personen lernen? Viele verloren durch ihre eigene Überheblichkeit das Leben oder stürzten ganze Systeme in den Abgrund. Darum sind es genau diese „Personen“, denen sich die im Folgenden kurz beschriebene Vorlesungsreihe widmet. Es ist unbegreiflich, dass die Chance, von diesen Erfahrungen zu lernen, aus dem Kreis der deutschen und europäischen Bildung verschwunden ist. Wie meinte einst Winston Churchill: „Die meisten Menschen sind bereit zu lernen, aber nur die wenigsten, sich belehren zu lassen.“
Die Vorlesung beginnt mit einer Vorstellung der „Person“, diskutiert die Schaffensphasen und die wichtigen Eigenschaften. Diese werden in einer Analyse verallgemeinert und in die heutige Zeit reflektiert. Nach einem Resümee werden diese Charaktere zur Diskussion gestellt. Anmerkung: Die Reihe der „Personen“ wird selbstverständlich ständig ergänzt und erweitert.
Die aktuell behandelten "Personen":
- „Was wir von Clemens Fürst von Metternich lernen können“
- „Was wir von Henry Kissinger lernen können“
- „Was wir von Ferdinand Magellan lernen können“
- „Was wir von Gustave Le Bon lernen können“
- „Was wir von Hannah Arendt lernen können“
- „Was wir von Immanuel Kant lernen können“
- „Was wir von Ebert, Stresemann und Briand lernen können“
- ...
>> Sondervortrag in dieser Reihe:
"Was wir von konservativen Menschen lernen können und müssen. Ein Querschnitt durch die Normalität!"
_____________________________________________________________________________________________________________
.
.
// PERFORMANCE (DURCHFÜHRUNG)
- Module title: Historical present day series (Historische Gegenwart)
- Language: From summer 2023 in English and German
- Teaching form: Lecture, discussion and group work
- Realization: Online (and presence)
- Duration of the lecture series: Each lecture of a significant person: 4 UEs (á 45 minutes)
- Previous knowledge: Interest in geopolitics and foreign policy and the willingness to think critically
_____________________________________________________________________________________________________________
*Changes reserve (Änderungen vorbehalten!)